Kurset vil omhandle følgende:
At sættes der fokus på de elever, som udover at kæmpe med læsning også har vanskeligheder med matematikken.
Vigtigheden i at være opmærksom på, om den ordblinde elevs vanskeligheder udelukkende skyldes problemer med at læse teksten, eller om de reelt har problemer med at forstå tal. På kurset tager vi fat i begge problematikker og vi kommer ind på hvad det er for bagvedliggende faktorer, der gør, at nogle ordblinde elever har særligt vanskeligt ved matematik.
Vi vil især have fokus på sproget i matematikken og på, hvordan man kan hjælpe eleverne til ikke blot at lave matematikstykker, men også lære matematikken.
Gennem teori, øvelser og dialog vil kurset give indblik i, hvordan man i praksis kan tilrettelægge en undervisning, som understøtter den ordblinde elevs matematiske udvikling.
Målgruppe:
Lærere og ressourcepersoner
Underviser:
Cecilie Aistrup, lærer på OI
Varighed:
3 timer